Implementatie is DE SLEUTEL van Success!
©Aramik Garabidian

  • Home

10 manieren om Effectief te Netwerken

16/3/2016

5 Reacties

 
Foto
Heb je ook altijd al willen weten waarom sommige ondernemers fantastische Netwerkers zijn en overal aanbevolen worden en sommige niet? En nee, het heeft absoluut niks te maken of ze Introvert of Extravert zijn. Ook niet met hun CommunicatieStijl of hun status. 

Het heeft te maken met hun ATTITUDE en Mindset! ​“The Secret of Living, is Giving” zegt Tony Robbins en het klopt als een bus. Blijf daarom altijd geven zonder te verwachten dat je iets terug krijgt. Geven betekent ook loslaten en geven betekent ook heel veel waarde leveren aan de mensen in je netwerk. “Wie geeft, die blijft” en het is van belang dat je je realiseert dat EERST GEVEN een filosofie is die je niet perse met woorden, maar in je Attitude en houding, mag integreren.

En by the way: geven draait niet altijd om geld. Jouw TIJD geven is een veel schaarsere bron dan je geld. Je kunt altijd meer geld verdienen maar we hebben maar een beperkte hoeveelheid tijd.

​Hieronder heb ik mijn 10 tips voor jou om Effectief te Netwerken:
​
1) GEEF EERST = Bouw Vertrouwen en Duurzame Relaties op
Tijdens mijn coaching en trainingen hamer ik op het opbouwen van duurzame en lange termijn relaties. Dit is op zich niet nieuw en alle deelnemers begrijpen wat ik bedoel… TOTDAT ik begin over HOE je deze relaties opbouwt.
Want een van de allereerste zaken om een relatie met je prospects op te bouwen is de EERST GEVEN-filosofie. Dit betekent dat je er altijd voor zorgt dat je iets zeer waardevols te geven hebt (product/dienst/contacten/relaties) en dat je deze vervolgens HELEMAAL GRATIS geeft. En dan heb ik alle gezichten op onweer…
Want iedereen heeft weleens ervaren dat zij iets gratis en vanuit gunnen weggaven en dat er niets voor terugkwam behalve teleurstelling en wantrouwen. EN JA! JUIST daarom moet je heel goed bedenken wat voor soort ondernemer je wilt zijn: Een ondernemer die gul en vrijgevig is en graag adviezen geeft OF een ondernemer die alles voor zichzelf houdt?

2) Word de “organisator” in je netwerk
Organiseer events waarbij je zowel je prospects als cliënten als vrienden als hun netwerk uitnodigt (uiteraard GRATIS!). Hiermee bedoel ik dat je altijd events organiseert waarbij je een Win-Win-Win situatie creëert.

3) WEES het MIDDELPUNT in jouw netwerk 
Dit betekent dat jij diegene bent die continue mensen aan elkaar verbindt en het luisterende oor heeft voor de uitdagingen voor je netwerk. Een netwerk is net zo sterk als de leden die elkaar willen en kunnen helpen. Zorg dat JIJ altijd de HELPER bent en deze attitude altijd etaleert met online EN offline netwerk-mogelijkheden.

4) Zorg dat je je altijd openstelt voor mogelijkheden
Deze tip heeft veel te maken met jouw positieve houding EN optimisme. Ondernemers zijn rasoptimisten want anders begin je niet als zelfstandige en was je bij je baas gebleven. Dit betekent echter ook heel ‘snel handelen’ en beslissingen ‘durven’ nemen, want sommige opportunities zijn niet eeuwig beschikbaar…

5) Introduceer je netwerk bij elkaar
Verbind jouw leveranciers met je vrienden en verbind je prospects met je ambassadeurs. Zorg dat je een mooi netwerk van GEVERS om je heen verzamelt.

6) Vraag andere mensen om je te helpen met de groei van je Business
Deze tip ‘schopt’ per definitie tegen het zere been van de meeste ondernemers. Want we willen het graag allemaal zelf BEDENKEN en zelf DOEN. Want anders komt het nooit af en wordt het nooit zoals wij het willen. En vervolgens blijven we in ons eigen kleine vierkante meter hangen EN blijven we gefrustreerd achter… Want het is gewoon een feit: We kunnen niet alles WETEN en alles DOEN...

Want zeg nou zelf: Als jij een fantastische timmerman bent maar ook je eigen administratie moet bijhouden… wat doe je het liefst? En wat doe je het snelst? En wat levert jou het meeste geld op? Het is dus logisch dat je een boekhouder of accountant in de arm neemt om het werk dat jij niet kunt doen of niet beheerst of niet het allerliefste doet, voor JOU uit te laten voeren. Op deze manier focus JIJ je op datgene waar je goed in bent EN wat geld oplevert en kunnen je hulptroepen (TEAM!) jou een aantal zaken uit handen nemen.

7) Stel een Netwerkdoel: Hoeveel (relevante) mensen wil je ontmoeten?
Wanneer je naar een Netwerkborrel of evenement gaat, moet je van te voren denken wat jij eruit wilt halen. Ik zie zoveel ondernemers die overal naar toe gaan om te netwerken en achteraf geen enkel idee hebben wat ze nou gedaan hebben.

Dit betekent dat je je van te voren voorbereidt op wat er komen gaat en wie jij wilt ontmoeten. Het gaat er niet om hoeveel visitekaartjes je verzamelt, maar om hoeveel van deze verzameling, daadwerkelijk naar een deal of verkoop leidt.

8) Zorg voor een aanbevelingssysteem: Beïnvloed het Netwerk van jouw netwerk
Weleens gehoord van netwerkgradaties? Dit betekent dat je een aantal lagen hebt in jouw netwerk die zich weer met hun eigen netwerk verbinden en zo zijn we met z’n allen met elkaar verbonden. Tijdens het netwerken, wil je niet per se jouw gesprekspartner als je cliënt maar juist zijn/haar netwerk. 

9) Beloon mensen die je cliënten aanbrengen
Dit is de  zogenaamde “Refferal” Strategie. Bedenk leuke en ludieke cadeaus voor jouw cliënten die hun netwerk voor jou openen en jou nieuwe cliënten brengen. Je hoeft het niet helemaal over de top maken, een bosje bloemen of een zelf geschreven bedankkaartje is een goed begin.
Wil je er echt een systeem van maken, bedenk dan 3 producten of programma’s die je graag weggeeft wanneer een van je cliënten, nieuwe cliënten aanbrengt.

Ook over dit onderwerp kan ik boeken vol schrijven en binnenkort komt mijn volgende e-boek uit over deze tak van sport, genaamd: “Laat je netwerk voor je WERKEN – Een makkelijk stappenplan voor Effectief en Winstgevend Netwerken”

10) Vraag een aanbeveling van jouw tevreden cliënten
Bij deze tip denken de meeste ondernemers dat je je cliënten moet gaan smeken om jou aan te bevelen. Hierbij denken ze te klein en worden ze zenuwachtig, terwijl het eigenlijk heel simpel is; Check eerst of je cliënt ERG HAPPY is met wat zij/hij gekregen heeft en vraag haar vervolgens dit op te schrijven of op een video te vertellen of als Recommendation op LinkedIn in te vullen. Deze richtlijn heeft ook een andere naam: “Social Proof” en is een van de belangrijkste menselijke triggers om te kopen… We kopen tenslotte altijd bij diegenen die de meeste aanbevelingen heeft, toch?

Samengevat:
1) GEEF EERST = Bouw Vertrouwen en Duurzame Relaties op
2) Word de “organisator” in je netwerk
3) WEES het MIDDELPUNT in jouw netwerk 
4) Zorg dat je je altijd openstelt voor mogelijkheden
5) Introduceer je netwerk bij elkaar
6) Vraag andere mensen om je te helpen met de groei van je Business
7) Stel een Netwerkdoel: Hoeveel (relevante) mensen wil je ontmoeten?
8) Zorg voor een aanbevelingssysteem
9) Beloon mensen die je cliënten aanbrengen
10) Vraag een aanbeveling van jouw tevreden cliënten

Dit waren mijn top10 tips en manieren om je te helpen te groeien naar een "Master Networker" zodat jouw relaties en netwerk jou optimaal kunnen helpen in het groeien van je business.

Wat is jouw NetwerkTip voor ons? Wat werkt voor jou tijdens het netwerken? 

Plaats jouw tip hieronder en ik zal een exclusief interview van ruim 6 minuten van Tony Robbins sturen over zijn visie op Netwerken en Geven.

Alvast hartelijk dank voor het lezen van mijn Blog,

Op jouw winstgevende business,

Aramik 

Ps. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of hier onder te klikken, zodat ook jouw relaties in je netwerk ervan kunnen profiteren. 

5 Reacties
Mirjam link
19/3/2016 07:13:39

Op de tekst en inhoud heb ik niks aan te merken! Waardevolle content, nuttige en praktische tips. Alleen de stap hoe je van geven, naar deal sluiten gaat, ontbreekt. Misschien is de reden van weinig commentaar dat je het kado (interview Tony R) pas noemt in de allerlaatste alinea?

Antwoord
Alain Vandenbroeck
19/3/2016 09:44:57

Deze tips vind ik top, Aramik ! In de loop van de maanden tijdens workshops en persoonlijke coaching door jou gegeven, heb ik deze tips gekregen vanuit verschillende invalshoeken (ivm onderwerp van de workshop en mijn vragen). Dank je wel om deze tips heel duidelijk op een rij te zetten. Dit is een checkup om mezelf te evalueren en bij te sturen.

Antwoord
Catherine Leterme
19/3/2016 15:47:30

Heel duidelijk en overzichtelijk, Aramik. Goede content en vlotte stijl Ik kan me er helemaal in terugvinden. Alleen zit ik met dezelfde vraag als Miriam, hoe zet je de stap van geven naar deal? Dat is voor mij de grote uitdaging.

Antwoord
Linda ter Elst - Praktijk Eigenwijs link
20/3/2016 09:05:29

Hallo Aramik, mooi intro met duidelijke tekst, lekker leesbaar, mooie foto van jou, van Robbins, uitnodigend en snelle start.. Top!!! Vervolgens punt 1. Inleiding, eerste zin mooie opening ...dan de zin 'dit is op zich niet nieuw...tot opbouwt' kan wat mij betreft wég...de zin haalt de 'vaart' eruit van mogelijkheden. Iets verderop heb ik als tip de gezichten op 'onweer' vervangen in 'verwarring'...want onweer is zéker niet wat ik gevoeld heb of gezien om me heen...en voor mij geen belastend woord..maar misschien is verwarring een herkenbaar woord en daarmee vergroot dit de nieuwsgierigheid naar de volgende punten..
De punten die je beschrijft zijn top, opbouw leest makkelijk en overzicht groeit, tot de opening bij punt 6. Mooi dat stuk uitleg als tweede alinea met boekhouder en timmerman!! Daarvoor 'want we kunnen niet alles zelf doen en weten'...dus wil je groeien met je bedrijf leer hulp te vragen...'zou ik als opening kiezen...herkenbaar..!! De hele start met uitleg hoe en is te veel...zere been 'schoppen' kan wat mij betreft weg...Herkenbaarder voor mij is dat je schrijft alles zelf willen doen en niet gewend of zelfs te koppig om hulp te vragen vanuit de gedachte alles moet geweldig goed perfect...dús ik doe het zelf...
De rest is top!! Veel info, overzicht en tot slot focus en overzicht opbouwen...
Aramik, ik ben wat laat, maar hoop dat je toch iets hebt aan mijn puntjes...Fijne dag!!

Antwoord
José Pieterson link
1/3/2017 22:14:08

Mijn tip is dat je zoveel mogelijk de ander laat praten. Stel vragen. Te veel ondernemers zijn IK-gericht aan het praten terwijl het om de ANDER gaat in je netwerk.
Dat is ook een manier van geven.

Antwoord

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    View my profile on LinkedIn

    Auteur

    Aramik Garabidian is ervaringsdeskundige en Business Coach op gebied van (Online) Marketing en hij deelt via zijn blogs, verschillende tips en tools om ondernemers te helpen. 

    Foto

    Archives

    Maart 2016
    Februari 2016
    Mei 2013
    April 2013

    Categories

    Alles
    Business
    Business Coach
    Focus
    Marketing
    Marketing Coach
    Ondernemers
    Persoonlijk Succes
    Zzpers

    RSS-feed

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.